Najwyższa już pora by pomyśleć o sezonie wakacyjno-urlopowym. Wychodząc naprzeciw potrzebom bezpiecznego spędzania wypoczynku przez konsumentów, już po raz siódmy rusza akcja pod patronatem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów „Przed wakacjami – co warto wiedzieć?”. Bierze w niej udział kilkadziesiąt instytucji, urzędów, organizacji, a wśród nich Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Gdańsku.
Wieloletnia praktyka Inspekcji Handlowej w Gdańsku w zakresie ochrony interesów konsumentów wskazuje, iż najlepszym zabezpieczeniem interesów konsumenta jest jego wysoka świadomość znajomości praw i obowiązków podczas dokonywania zakupów towarów lub korzystania z usług. Może to ustrzec konsmenta przed podjęciem błędnej decyzji. Kierując się tym przekonaniem, publikujemy zestaw artykuów dot. szeroko rozumianego prawa konsumenckiego. Mam nadzieję, iż okażą się one przydatne przy rozwiązywaniu sporów konsumenckich.
Przed wakacjami – co warto wiedzieć? Linki do artykułów Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gdańsku:
- Reklamacja usługi turystycznej
- Sąd konsumencki na straży interesów i praw konsumentów Pomorza jak i turystów odwiedzających nasz region
- Uwaga na produkt niebezpieczny!
- Żarty nie zawsze bezpieczne
W przypadku gdy masz problemy z reklamacją towaru, usługi lub zawarciem umowy korzystaj z porad dla konsumentów i instruktaży dla przedsiębiorców udzielanych przez pracowników Inspektoratu. Informacje te można uzyskać osobiście, telefonicznie i za pomocą poczty elektronicznej. W strukturze organizacyjnej Inspektoratu dla potrzeb ochrony konsumentów funkcjonują dwie specjalne komórki. I tak:
w godz. 7.15 – 15.15, tel. (58) 3410877, email: sekretariat@ihgd.plWydział Ochrony Konsumentów
tel. (58) 3414675, wew. 32, (58) 3415113 wew. 32
email: ok@ihgd.pl
Stały Polubowny Sąd Konsumencki w Gdańsku
tel. (58) 3415113, email: spsk.gdansk@ihgd.pl
w godz. 7.30 – 15.30, tel. (59) 8425468, email: ihslupsk@wp.plSamodzielne stanowisko ds. ochrony konsumentów.
tel. (59) 8468545, email: mediator.dih@ihgd.pl
Ośrodek Zamiejscowy w Słupsku Stałego Polubownego Sądu Konsumenckiego w Gdańsku.
tel. (59) 8468545, email: spsk.oz.slupsk@ihgd.pl
Masz problemy na przykład w sklepie, stoisku sezonowej sprzedaży, barze, restauracji, biurze turystycznym, w hotelu, na campingu, na polu namiotowym:
Wydział Kontroli Artykułów Żywnościowych i Nieżywnościowych.
tel. (58) 3410924, wew. 34, (58) 3418783, wew. 40, 41
email: anna.klecha@ihgd.pl
Zespół Kontroli w Delegaturze w Słupsku:
tel. (59) 8468546, (59) 8468547, email: ihslupsk@wp.pl
Korzystasz na przykład z wadliwego: sprzętu wodnego i rekreacyjnego, rowerów, zabawek, kupujesz niewłaściwej jakości paliwo, masz wątpliwości jak w takiej sytuacji postąpić:
Wydział Nadzoru Rynku i Kontroli Paliw.
tel. (58) 3415370, email: jozef.gafka@ihgd.pl
Zespół Kontroli w Delegaturze w Słupsku.
tel. (59) 8468546, (59) 8468438, email: ihslupsk@ihgd.pl
Ponadto, w każdy poniedziałek porady i instruktaże można uzyskać osobiście do godz. 17.00 pod numerami telefonów: (58) 3410877 lub (59) 8425468, natomiast w każdą środę do godz. 18.00 pod numerami telefonów: (58) 3414675, wew. 32 lub (58) 3415113 oraz (59) 8468551.
W przypadku zawarcia już umowy sprzedaży, umowy o dzieło i innej umowy o świadczenie usług, jeżeli Szanowni Konsumenci zauważycie, iż usługa nie jest zgodna z umową, złożyliście reklamację na zakupiony towar, która została załatwiona odmownie – zachęcamy do skorzystania z postępowania mediacyjnego lub postępowania przed Stałym Polubownym Sądem Konsumenckim. Bliższe informacje na ten temat znajdziecie Państwo na tej stronie internetowej, w zakładkach „Ochrona konsumentów” i „Sąd Konsumencki”.
Waldemar Kołodziejczyk, p.o. Rzecznika Prasowego
Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gdańsku
ul. Marii Konopnickiej 4
80 – 240 Gdańsk
tel. (58) 341–09–24 w. 33
tel. (58) 341–87–83 w. 33
tel. kom: 502255765
email: po@ihgd.pl
Co powinieneś wiedzieć? – radzi 40 instytucji.
• O czym pamiętać podpisując umowę z biurem podróży – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
• Portale i aplikacje, dzięki którym wakacyjny pobyt za granicą będzie bezpieczniejszy – Ministerstwo Spraw Zagranicznych,
• Obowiązki organizatorów wyjazdów dla dzieci – Ministerstwo Edukacji Narodowej,
• Centralna Ewidencja i wykazy w turystyce, akcja „Bezpieczna woda”, niezbędne informacje dla turystów – Ministerstwo Sportu i Turystyki,
• Sprawy podatkowe na wakacjach. Co wolno przywieźć z zagranicznej podróży – Ministerstwo Finansów,
• Parki Narodowe – co wolno, a czego nie? – Ministerstwo Środowiska,
• Prawa konsumentów podczas podróży i zakupów w UE – Europejskie Centrum Konsumenckie,
• Jak wybrać odpowiednie ubezpieczenie turystyczne – Rzecznik Finansowy,
• Alfabet bezpiecznych wakacji – Rzecznik Praw Dziecka,
• O tym jak sprawdzić czystość kąpieliska i jego infrastrukturę, np. możliwość cumowania sprzętu wodnego, miejsca do kąpieli dla małych dzieci – Główny Inspektorat Sanitarny,
• Zabezpieczenie mieszkania podczas naszej nieobecności, bezpieczna podróż autokarem – Komenda Główna Policji,
• Bezpieczeństwo podczas uprawiania aktywnej turystyki oraz niektórych dyscyplin sportowych – Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy,
• Postępowanie w czasie upału – Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowy Instytut Badawczy,
• Jak chronić dane osobowe w czasie wakacji – Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych,
• Informacje o nowych opłatach roamingowych. Numery alarmowe i społeczne, pod którymi na terenie całej Unii Europejskiej można uzyskać pomoc – Urząd Komunikacji Elektronicznej,
• O prawach pasażerów w sytuacji opóźnionego/odwołanego lotu lub odmowy przyjęcia na pokład samolotu – Urząd Lotnictwa Cywilnego,
• Planowanie podróży, podstawowe prawa pasażerów oraz aplikacje mobilne przydatne podczas wakacyjnych wypraw koleją – Urząd Transportu Kolejowego,
• O warunkach na drogach, ograniczeniach na przejściach granicznych oraz opłatach na autostradach i drogach ekspresowych – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad,
• Aby wizyta w Tatrach była bezpieczna i aby pozostały po niej same dobre wspomnienia, warto się przygotować – Tatrzański Park Narodowy,
• Bezpieczeństwo w ruchu drogowym, czyli o czym należy pamiętać wybierając się w podróż – Instytut Transportu Samochodowego,
• Co odbiorca energii powinien wiedzieć przed wyjazdem na urlop – Urząd Regulacji Energetyki,
• Jak przygotować się na upał oraz wiele innych porad – Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej,
• O Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego i możliwości korzystania z opieki zdrowotnej podczas urlopu w kraju poza miejscem zamieszkania – Narodowy Fundusz Zdrowia,
• Bezpieczeństwo w Internecie podczas wakacji – Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa.
W akcji biorą także udział Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej:
Białystok, Bydgoszcz, Gorzów Wielkopolski, Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Rzeszów, Warszawa, Wrocław, Szczecin.