Zbliżają się Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok. W okresie przedświątecznym częściej niż zwykle odwiedzamy sklepy i dokonujemy różnorodnych zakupów, w tym prezentów.
Przy dokonywaniu zakupów pamiętajmy o kilku podstawowych zasadach:
- zgodnie z obowiązującymi przepisami nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu pełnowartościowego towaru. Supermarkety, hipermarkety czy też dyskonty najczęściej umożliwiają zwrot towarów przemysłowych na ustalonych przez siebie zasadach i terminach (najczęściej od 7 do 30 dni od dnia zakupu towaru). Przed dokonaniem zakupów należy upewnić się w tym przedmiocie w Punkcie Obsługi Klienta sklepu. Towary żywnościowe pełnowartościowe nie podlegają zwrotowi, chyba że inaczej się umówimy ze sprzedawcą. Dobrym rozwiązaniem jest uzyskanie od sprzedawcy potwierdzenia takiej możliwości, najlepiej na piśmie.
- zwrot towaru pełnowartościowego przy sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość – kupując towar w tego rodzaju sprzedaży mamy ustawowe prawo odstąpienia od zawartej umowy sprzedaży w terminie 14 dni od dnia zakupu towaru. Nie musimy przy tym podawać powodów rozwiązania umowy sprzedaży towaru. Wystarczy złożyć sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy w podanym wyżej terminie oraz oddać lub odesłać zakupiony towar. Mamy prawo oczekiwać zwrotu ceny zakupu.
Od zwrotów opisanych wyżej towarów należy odróżnić konsumenckie prawo do reklamowania towaru w ramach rękojmi i gwarancji.
Reklamacji podlegają towary niepełnowartościowe, tj.:
- posiadające wady fizyczne lub prawne,
- towary przecenione, za wyjątkiem podanej przyczyny przeceny,
- towary będące w sprzedaży promocyjnej.
Z tytułu reklamacji towaru w ramach rękojmi, możemy żądać od sprzedawcy przez okres 2 lat od wydania rzeczy:
- obniżenia ceny towaru,
- nieodpłatnej wymiany towaru na wolny od wad,
- nieodpłatnego usunięcia wady towaru,
- odstąpienia od umowy. Ważne zastrzeżenie – odstąpienie od umowy sprzedaży towaru możliwe jest tylko wtedy, gdy stwierdzona wada ma charakter istotny.
Z tytułu reklamacji towaru w ramach gwarancji przysługują na określone w karcie gwarancyjnej żądania, np. naprawy towaru, czy też wymiany towaru na wolny od wad, które kierujemy do gwaranta w okresie ustalonym w karcie gwarancyjnej. Najczęściej gwarantem jest producent, importer towaru. Może nim być również sprzedawca towaru.
Konsumencie pamiętaj, iż nie na każdy zakupiony przez Ciebie produkt udzielana jest gwarancja. W przypadku jej braku, np. obuwie, jedynym adresatem roszczeń reklamacyjnych jest sprzedawca w ramach rękojmi. O wyborze trybu reklamacyjnego decyduje wyłącznie konsument.
W trakcie zakupów artykułów rolno-spożywczych wskazane jest sprawdzenie terminów przydatności do spożycia i dat minimalnej trwałości.
W przypadku korzystania z oferty promocyjnej sprzedaży towarów, zwróćmy uwagę, czy ceny uwidocznione na towarach znajdujących się na półkach sklepowych są identyczne z cenami uwidocznionymi na paragonie fiskalnym. W przypadku rozbieżności cenowej towaru mamy prawo żądać sprzedaży produktu po cenie korzystniejszej – dotyczy to każdego sprzedanego artykułu.
W sytuacji zaistnienia sporu między nabywcami towarów, a sprzedawcą z pomocą może przyjść Inspekcja Handlowa w Gdańsku – Wydział ds. Pozasądowego Rozwiązywania Sporów Konsumenckich oraz Stały Sąd Polubowny w Gdańsku i jego Ośrodek Zamiejscowy w Słupsku. Szczegółowe dane kontaktowe znajdują się w zakładce „Inspektorat – Zasady i godziny przyjmowania interesantów”.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Waldemar Kołodziejczyk
Rzecznik Prasowy Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gdańsku
ul. Marii Konopnickiej 4
80–240 Gdańsk
tel. (58) 3410924 wew. 33
tel. kom. 502255765
email: po@ihgd.pl