Milionowe kary dla Biedronki za Omnibusa.

Ceny promocyjne Biedronki z zarzutami Prezesa UOKiK

Po raz kolejny działania podjęte przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) i podległą mu Inspekcję Handlową zaowocowały zarzutami wobec przedsiębiorców dopuszczających się wprowadzania konsumentów w błąd. Tym razem na warsztat wzięto popularną i lubianą przez Polaków Biedronkę. Konsumenci zgłaszali m.in. niewłaściwe przedstawienie cen obniżek, co mogło wpływać na ich decyzje zakupowe. Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, wskazał na poważne uchybienia w zakresie komunikowania cen, które mogły wprowadzać konsumentów zakłócając im dokonanie świadomego wyboru podczas zakupów. Z tego powodu sieci Biedronka grozi niebagatelna kara w wysokości do 10% obrotu, a trzem osobom zarządzającym firmą – kara do 2 milionów złotych.

Najważniejsze zarzuty to niejednoznaczna informacja cenowa i budzące wątpliwości obniżki.

Obiekcje konsumentów dotyczyły przede wszystkim niejasnych informacji zawartych na wywieszkach cenowych. Klienci narzekali na trudności z odczytaniem właściwej ceny przy promocjach typu „wielosztuki”, gdzie cena jednej sztuki była eksponowana w sposób mogący sugerować, że jest to cena za towar objęty promocją, podczas gdy uwarunkowana była zakupem np. dwóch sztuk. Takie praktyki skutkowały dezorientacją kupujących, którzy nie byli w stanie szybko i łatwo obliczyć faktycznej ceny zakupu.

Dodatkowo, w ramach promocji stosowanych przez Biedronkę, wskazano na „obniżki”, które z obniżeniem ceny niewiele miały wspólnego. W wielu przypadkach obniżki były obliczane od ceny regularnej, a nie od najniższej ceny z ostatnich 30 dni, jak wymagają przepisy dyrektywy Omnibus. W rezultacie, pomimo prezentowania oferty jako atrakcyjnej obniżki, cena po promocji bywała wyższa niż cena, którą produkt osiągał w ostatnich 30 dniach przed obniżką. Tego typu praktyki, wprowadzały w błąd konsumentów.

Rola Inspekcji Handlowej – nadzór nad przestrzeganiem prawa.

W ramach działań kontrolnych, Inspekcja Handlowa, przeprowadziła kontrole zlecone przez Prezesa UOKiK w sklepach Biedronki, utrwalając nieprawidłowości m.in. w formie dokumentacji zdjęciowej. Inspektorzy skupili się na badaniu wywieszek, które miały przedstawiać obniżki cenowe oferowane konsumentom. Dzięki mrówczej pracy inspektorów, udało się zebrać imponujący materiał dowodowy, potwierdzający nieprawidłowości, co dało Prezesowi UOKiK asumpt do postawienia zarzutów sieci Jeronimo Martins Polska za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.

Z informacji uzyskanych od Pani Aleksandry Byczkowskiej – Naczelnik Wydziału Kontroli Handlu i Usług, wynika, iż Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Gdańsku wraz z Delegaturą w Słupsku przeprowadził 6 kontroli w sklepach należących do sieci Biedronka na zlecenie Prezesa UOKiK celem zweryfikowania prawidłowości uwidaczniania cen, cen jednostkowych poprzez porównanie nazwy, opisu produktu zamieszczonego na opakowaniu ​jednostkowym z opisem na wywieszce cenowej, czy cena jednostkowa odnosi się do tej samej jednostki, co jednostka określająca masę lub objętość produktu, rozbieżności pomiędzy ceną uwidocznioną w kasie a uwidocznioną na wywieszce przy towarze oraz ustalenie w jaki sposób uwidaczniania jest informacja o obniżeniu ceny (promocji) przy produktach objętych obniżką ceny, w tym przy tzw. „wielosztukach”. Jak już wspomniano wcześniej materiały z kontroli zostały przekazane do Prezesa UOKiK, który prowadzi postępowanie.

Kontrole Inspekcji Handlowej są kluczowym elementem systemu ochrony praw konsumentów w Polsce. Inspektorzy dbający o rzetelność handlu, odgrywają pierwszoplanową rolę w wykrywaniu i eliminowaniu nieuczciwych praktyk rynkowych, które mogłyby narazić budżety Polaków na szwank. Dzięki ich działaniom, konsumenci są chronieni przed błędnymi informacjami między innymi dotyczącymi cen.

Dzięki interwencji UOKiK i Inspekcji Handlowej, konsumenci mogą liczyć na większą transparentność przedstawianych w promocjach cen oraz zgodność z rzeczywistością i w efekcie rzetelność obniżek. Szeroko pojęta ochrona konsumentów, jak pokazuje ten przypadek, działa skutecznie, stawiając tamę pokusie nieuczciwych praktyk rynkowych. Na tym jednak nie koniec. Prezes UOKiK poinformował, iż obecnie prowadzi 7 postępowań, w których postawiono zarzuty spółkom – Zalando, Media Markt, Sephora, Glovo, Shell Polska, AzaGroup. Czekamy na wyniki. Tymczasem zachęcamy Państwa do zapoznania się z pełną treścią wypowiedzi Prezesa UOKiK zamieszczoną wraz z artykułem podsumowującym kontrolę Biedronki dostępnymi pod adresem: https://uokik.gov.pl/ceny-promocyjne-biedronki-z-zarzutami-prezesa-uokik