
W sezonie letnim kontrolą objęto 20 placówek gastronomicznych na terenie województwa pomorskiego, w takich miejscowościach, jak: Gdańsk – 5 restauracji i lokal gastronomiczny, Jastrzębia Góra, Swarzewo, jadłodajnia na stacji paliw Złotowo, Wybudowanie pod Łąg, Czersk, Łeba, Lębork, Ustka, Nowęcin.
Nieprawidłowości stwierdzono w 18 placówkach.
Przedmiotem kontroli było sprawdzenie przestrzegania obowiązujących przepisów w zakresie funkcjonowania ww. usług, tj.:
- rzetelności obsługi;
- legalności prowadzonej działalności gospodarczej;
- prawidłowości przekazywania konsumentom informacji o cenach oferowanych produktów;
- stosowania legalnych przyrządów pomiarowych;
- o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych;
- o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi;
- o podatku akcyzowym;
- o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej.
Nieprawidłowości polegały na:
- oszustwie w 5 przypadkach ze względu na podmianę asortymentową, tj. zamiast sera parmezan użyto do sałatki ser Grana Padano, do sałatki greckiej zamiast sera feta użyto ser Waterkant bądź sera sałatkowego Fellada lub Favita, do sałatki z grillowanym kurczakiem zamiast sera Parmezan użyto sera Gran Regale, zamiast ryby sola wydano rybę limanda, bądź zaniżania gramatury zakupionych frytek średnio o 15,5% zadeklarowanej wagi, czy też zawyżaniu należności za zakup ryby smażonej oraz sałatki o 13,93 zł. Powyższe czyny stanowiły wykroczenie z art. 134 §1 Kodeksu wykroczeń;
- posługiwaniu się w trzech przypadkach wagami z nieaktualnymi cechami legalizacji lub z nieczytelną cechą legalizacji;
- naruszeniu w 13 placówkach przepisów dot. przekazywania konsumentom informacji o cenach oferowanych produktów w zakresie niedopełnienia obowiązku uwidocznienia w cennikach dla kupujących ilości potrawy, do której odnosi się cena oraz określenia ilości potraw i wyrobów w sposób niejednoznaczny i budzący wątpliwości poprzez użycie określenia „około”. Nieprawidłowości w tym zakresie stwierdzono w odniesieniu do 719 partii towarów;
- nie zapewnieniu w 7 placówkach dostępności opakowań alternatywnych do produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (wytworzonych z innych materiałów, ulegających biodegradacji) lub opakowań wielokrotnego użytku;
- braku uwidocznienia informacji o szkodliwości spożywania alkoholu w 2 placówkach.
Wykorzystanie ustaleń kontroli:
- nałożono 5 mandatów karnych na kwotę 1200 zł;
- skierowano bądź zostanie skierowanych 7 wniosków o ukaranie do sądów rejonowych za oszustwo, tj. z art. 134 §1 Kodeksu wykroczeń;
- wydano 5 decyzji administracyjnych obciążających przedsiębiorców łączną kwotą 9100 zł. Ponadto wszczęto dalszych 15 postępowań administracyjnych w celu wydania decyzji administracyjnych.
Przeprowadzone kontrole ujawniły znaczącą ilość nieprawidłowości naruszających interesy konsumentów. Wynikają one z lekceważącego podejścia przedsiębiorców do obowiązującego prawa czy też niedostatecznej znajomości przez nich obowiązujących przepisów prawa.
Najczęściej powtarzającą się nieprawidłowością było nieuwidacznianie w kartach menu (cennikach) ilości nominalnej wyrobów kulinarnych i napojów oraz podmiany asortymentowe składników w potrawach.
Kontrole w powyższym temacie nadal trwają.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Waldemar Kołodziejczyk
Rzecznik prasowy Wojewódzkiego Inspektoratu
Inspekcji Handlowej w Gdańsku
tel. 502255765, (58) 506-50-51
email: waldemar.kolodziejczyk@ihgd.pl