- Osoby starsze często padają ofiarą nieuczciwych handlowców.
- Dlatego cztery instytucje połączyły siły, aby ostrzegać seniorów.
- UOKiK, Policja, ZUS i KRUS podpisały dziś porozumienie o wspólnej akcji edukacyjnej.
Z doświadczenia UOKiK wynika, że konsumenci III wieku są najczęściej narażeni na nieuczciwe praktyki podczas sprzedaży na prezentacjach, a także w czasie wizyt akwizytorów. Często zapraszani są na rzekomo bezpłatne pokazy, których rzeczywistym celem jest sprzedaż drogich produktów lub usług, np. urządzeń kuchennych, pościeli, czy pakietów medycznych. Kolejnym działaniem niezgodnym z prawem jest podszywanie się przez przedstawicieli handlowych pod dotychczasowego dostawcę usług telekomunikacyjnych i energii. Nieświadomi konsumenci, odwiedzani w domu przez miłych i elegancko ubranych akwizytorów, kuszeni są obietnicami niższych rachunków. Po pewnym czasie okazuje się, że podpisali niekorzystne dla siebie umowy.
Wspólna akcja Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komendy Głównej Policji, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego ma ostrzegać seniorów przed nieuczciwymi praktykami, a także przypominać o przysługujących im prawach, w tym możliwości rezygnacji – w ciągu 14 dni – z umowy podpisanej we własnym domu lub na pokazie. Szefowie czterech instytucji podpisali dziś porozumienie dotyczące wspólnej akcji.
– Ochrona starszych konsumentów to jeden z priorytetów UOKiK. Urząd prowadzi wiele postępowań i wydaje decyzje dotyczące sprzedaży na pokazach lub podczas wizyt w domach konsumentów. Zaproponowaliśmy zmiany prawne, które mają ograniczyć nieuczciwe działania. Edukujemy również konsumentów w zakresie ich praw oraz przestrzegamy przed nieuczciwymi praktykami – mówi prezes UOKiK, Marek Niechciał.
Do konsumentów trafi ponad 350 tysięcy ulotek przygotowanych przez UOKiK, a dystrybuowanych przez Policję, ZUS i KRUS. Ulotki będą rozdawane podczas spotkań przedstawicieli czterech instytucji z seniorami. To nie wszystko – ponad 3 tysiące plakatów będzie dostępnych w siedzibach ZUS i KRUS, czyli miejscach często odwiedzanych przez seniorów.
– Cieszę się, że możemy przeprowadzić kolejną akcję edukacyjną razem z instytucjami. Dzięki temu możliwe będzie dotarcie do większe liczby najbardziej wrażliwych konsumentów i ostrzeżenie ich przed nieuczciwymi sprzedawcami – mówi prezes Marek Niechciał. – Bardzo dziękuję partnerom za wspólne działania. Jestem przekonany, że nasza kampania zwiększy świadomość seniorów na rynku – dodaje.
Czytaj więcej na:
https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=14978